Droga 430. Fot. Jacek Gulczyński. |
Sprawa
z ekranami wzdłuż torów kolejowych pokazała jak istotne jest, aby
mieszkańcy zawczasu zainteresowali się ważnymi inwestycjami na
terenie miasta. Taką sprawą w toku jest właśnie rozbudowa drogi
430.
Pomimo
medialnej ciszy prace nad przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do
rozpoczęcia rozbudowy drogi 430 toczą się dalej. Z przedstawionych
jesienią 2011 roku podczas konsultacji społecznych wariantów
Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich (WZDW) wybrał wariant 3 z
jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
Z
wskazaniem tego wariantu jako preferowany WZDW 2 września 2013 roku
złożył u Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ)
wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a 19
maja 2014 roku przedłożył raport o oddziaływaniu rozbudowy drogi
430 na środowisko. RDOŚ do 30 września 2014 planuje opracować
decyzję środowiskową. Przed ostatecznym wydaniem decyzji RDOŚ
musi zapewnić udział społeczeństwa w postępowaniu. Polega to na
udostępnianiu projektu decyzji wraz z dokumentacją postępowania do
wglądu przez co najmniej 21 dni. W tym czasie mieszkańcy będą
mieć możliwość składania wniosków i uwag.
RDOŚ
będzie musiał rozpatrzeć wnioski i uwagi i w uzasadnieniu wydanej
decyzji poinformować o tym, w jakim stopniu zostały one
uwzględnione. Ponieważ
dokumentacja tego postępowania jest bardzo obszerna, sam raport
oddziaływania na środowisko zawiera ponad 400 stroń, 21 dni mogą
być za mało, aby zapoznać się ze sprawą. Zainteresowani powinni
więc już teraz złożyć w RDOŚ wniosek o udostępnienie
informacji publicznej, aby spokojnie zapoznać się z tematem.
Poniżej
przedstawiam fotomapy projektowanej drogi na obszarze miasta
Puszczykowo. Numery umieszczone na mapach odnoszą się do siedlisk
roślin, ptaków i zwierząt znajdujących się pod ochronną.
Najistotniejszą zmianą w porównaniu do obecnego stanu będzie
likwidacja wjazdów i skrzyżowań poza planowanymi rondami oraz nowe
drogi dojazdowe, ścieżki rowerowe oraz chodniki, które na mapach
widać w postaci kolorowych pasków. Przy czym kolor beżowy oznacza
drogę dojazdową, kolor jasno niebieski pieszo-jezdnię, kolor
różowy ścieżkę pieszo-rowerową, a kolor żółty chodnik.
Kliknij, aby powiększyć. |
Warto
wniknąć trochę w planowane rozwiązania drogowe. Ulica Posadzego
(na fotomapie poniżej) np. będzie przedłużona wzdłuż wschodniej strony drogi 430 do
ronda na styku ulicy Studziennej z drogą 430. Poza tym od ronda przy
Studziennej do wysokości ulicy Podgórnej po obu stronach drogi 430
przebiegać będą dodatkowe drogi dojazdowe.
Ciekawostką
jest ścieżka rowerowa kończąca się na łąkach przed ulicą
Lipową. Także dolne przejście dla dużych zwierząt (na fotomapie powyżej obok numeru 31) szerokie na
30m i o wysokości 4 m umieszczone akurat w najbardziej stromym
miejscu skarpy na północ od Puszczykowa wydaje się mało rozsądne.
Z opisu projektu nie wynika, w jaki sposób projektant chce zapobiec,
aby głęboki na 4 metry tunel pod drogą prowadzący do bagnistych
łąkach nie zamienił się w oczko wodne.
Kliknij, aby powiększyć. |
Kliknij, aby powiększyć. |
Na
odrębnych fotomapach widać także planowane ekrany akustyczne
(linia w kolorze niebieskim).
Kliknij, aby powiększyć. |
W Puszczykowie będą one tylko na
wysokości ulicy Lipowej oraz od ulicy Zielonej w kierunku ulicy
Podgórnej. Natomiast do Mosiny będzie się wjeżdżało już w
korycie ekranów chroniących domy stojące blisko drogi.
Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuń